Stöd hamnstrejken och protestera mot strejkbryteri

Av Mattias Bernhardsson

Hamnarbetarförbundets strid för kollektivavtal och rätten till facklig organisering har hittills berört 15 hamnar i form av punktstrejker (Holmsund, Sundsvall, Söderhamn, Gävle, Stockholm, Göteborg, Karlshamn, Helsingborg och Malmö) och blockader mot bland annat övertid och inhyrningar (Luleå, Piteå och Skellefteå). Den 6 februari träder nya stridsåtgärder i kraft med punktstrejker i Halmstads och Mönsterås hamnar.
Hamnarbetarförbundet får allt fler stöduttalanden, från kulturarbetare till fackklubbar, som Unionens fackklubb på Autoadapt, Seko Bankklubben och Seko Tunnelbanan Stockholm, Kommunal-klubben på Umeå Trafik och flera. Många fackligt aktiva skickar stöd, t ex en grupp skydds- arbetsplatsombud för kommunals bussförare, mekaniker och kundvärdar i Stockholm. Också stöd från fackliga organisationer och arbetargrupper runt om i Europa trillar in.

I söndags samlade Hamn4ans demonstration i Göteborg ett tusental till stöd för strejken.

Samtidigt trappar de fackliga centralorganisationernas ledningar i LO, Saco och TCO upp förräderiet när de nu i ett gemensamt uttalande med Svenskt Näringsliv (!) kräver att regeringen snabbar på den nya lagen som de hoppas ska förbjuda strejker som Hamnarbetarförbundets – istället för att vänta till den 1 januari 2020 så som arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) tidigare angett.

Transportarbetarförbundet har även agerat strejkbrytare i t ex Sundsvalls hamn genom att ta övertidsarbete för att hjälpa arbetsköparna kompensera för Hamnarbetarförbundets punktstrejker.

– Vi upplever att de vill tränga ut oss och då skulle det vara märkligt om vi stöttade dem, försvarar Transports avtalssekreterare Peter Winstén strejkbryteriet till SVT.

Vad som avses med att ”de vill tränga ut oss” förklaras inte. Är det att Hamnarbetarförbundet – som till skillnad från Transport är majoritetsfacket bland hamnarbetarna – kräver likvärdiga villkor som Transports medlemmar redan har (skyddsronder, förhandlingar, lokala avtal etc) som avses? Eller är det att Hamnarbetarförbundet – till skillnad från Transport – är medlemsstyrt och pampfritt som avses? För gud förbude om Transports hamnarbetare fick för sig att byta till ett fack där de faktiskt får rösta om avtal och där ledningen inte har direktörslöner.

Alla medlemmar i Transport som värnar strejkrätten och solidariteten arbetare emellan borde skicka kraftiga protester mot strejkbryteri till sin förbundsledning och ta strid mot desinformationen om vad strejken handlar om. Kravet är ett kollektivavtal som är identiskt med Tranports avtal, inte bättre, utan till pricka identiskt. Motbudet om ett hängavtal är inte alls detsamma då det saknar rätt till skyddsombud, rätt att gå skyddsronder, rätt att förhandla och rätt till lokala avtal. Utan rätt till lokala avtal kan skillnaderna för den hamnarbetare som bara har hängavtal bli stora även i lön.

Fackledningarnas propaganda mot hamnstrejken – att hängavtal är lika bra – är identisk med propagandan från Svenskt Näringsliv; Alla som inte brukar lita på vad Svenskt Näringsliv säger borde alltså inte heller lita på facktopparnas argument om hamnstrejken.

Så stödjer du hamnarbetarstrejken:

• Skriv stöduttalanden från din fackklubb, eller annan organisation till kansli@hamn.nu
• Stöd Hamnarbetarförbundets konfliktkassa: swish 123 132 1959 eller bg 177-9750
• Påverka opinionen, skriv insändare eller sprid flygblad (går att ladda ned på Hamn.nu)

Läs våra tidigare artiklar om hamnstrejken:

”Vi är beredda att trappa upp” 

Vi stödjer hamnstrejken!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s