Skyddsåtgärderna på Pågatågen otillräckliga

– Själv skulle jag helst inte vara här alls, jag tillhör ju en riskgrupp, säger en kundvärd på Pågatåget till Offensiv (Foto: CC).

av Elias Rose Gordon // Artikel i Offensiv

I april pågick en kamp mellan Skånetrafikens busschaufförer och Skånetrafiken; efter att flera busschaufförer hade dött i covid-19 till följd av de många människor de kom i kontakt med i arbetet krävde Skånetrafikens busschaufförer att bussarnas framdörrar hålls stängda för att minska smittorisken.

Skånetrafiken vägrade, och ändrade sig först efter att Arbetsmiljöverket biföll fackliga krav på strängare riktlinjer vilket tvingade Skånetrafiken till handling.
På övriga Skånetrafiken är skyddsåtgärderna mot coronaviruset torftiga. Skånetrafiken berättar att kundvärdarna på tågen, som dagligen är i kontakt med ett stort antal resenärer, inte längre behöver kontrollera fysiska biljetter eller resekort som de måste hålla mot kortläsarna för att de ska registreras, utan kan välja att enbart kontrollera biljetter i mobilen.
De behöver inte heller hjälpa kunder på och av tåget, eller med att köpa biljetter i appen, och sittplatserna närmast värdens kupé har spärrats av på Pågatågen.
– Åtgärderna är inte tillräckliga. Själv skulle jag helst inte vara här alls, jag tillhör ju en riskgrupp, säger en kundvärd på Pågatåget som kör sträckan Ystad-Helsingborg.
På Knutpunktens perrong berättar en annan värd:
– Jag känner mig inte särskilt trygg med de här åtgärderna, och då är jag ändå en av de mindre utsatta kundvärdarna. De flesta av mina kollegor är det värre för. Det finns egentligen ingen av oss som är nöjd med hur Skånetrafiken och våra arbetsgivare har hanterat situationen.

På Skånetrafiken finns inga konkreta planer på att vidta åtgärder. Lars-Åke Persson, Sekos klubbordförande på Pågatågen, berättar:
– Skånetrafiken är ju inte våra arbetsgivare direkt och har därför inget arbetsmiljöansvar, utan det är Arriva som får besluta om hur saker sköts. Det är de som har spärrat av platserna kring kundvärdarnas kupé och som har sagt att de kundvärdar som är i en riskgrupp inte behöver visera biljetter.
Bland de åtgärder som skulle kunna vidtas för att skydda dem som arbetar med resenärer finns det att alla kundvärdarna slutar att kontrollera biljetter helt och bara finns med på tågen för att hålla koll på antalet resenärer, att de anställda som arbetar med resenärer förses med skyddsutrustning, och att de anställda som tillhör en riskgrupp får gå på betald semester. Eventuellt skulle en del mer lågtrafikerade tåglinjer kunna köras utan någon kontrollant.

Några sådana åtgärder kan de anställda och skyddsorganisationen inte kräva i dagsläget, menar Lars-Åke Persson.
– Där var läkare här någon gång i förra månaden och undersökte tågen; de ansåg inte att smittorisken är tillräckligt stor för att några vidare åtgärder ska behövas. Jag håller med mina kollegor om att det är osäkert att arbeta här, coronaviruset sitter ju kvar på handrelingar och knappar i 72 timmar, men eftersom det inte finns några bekräftade fall av covid-19 hos de anställda får vi följa direktiven från våra arbetsgivare. Skyddsutrustning kan vi inte kräva; inte ens personalen på äldreboenden får ju någon.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: